CZ Huisstijl
Schrijfwijzer
12
Vermijd clichés
Gebruik in een brief zo min mogelijk clichés. Dit zijn uitdrukkingen die zo vaak
gebruikt zijn dat ze niet veel zeggen. Als je een individuele brief van een
verzekerde beantwoordt, maak deze dan zo persoonlijk mogelijk.
Goed
Fout
In uw brief/e-mail van ? vraagt u waarom ? .
Naar aanleiding van uw brief/e-mail delen wij u het volgende mee.
Vermijd lange zinnen
Lange zinnen zijn moeilijk om te lezen. Vermijd daarom lange zinnen, zeker in
teksten aan verzekerden. De richtlijn is ongeveer maximaal vijftien woorden
per zin. Probeer korte en langere zinnen ook af te wisselen. Hiermee maak je
een tekst prettiger leesbaar.
Schrijf actief
Goed
Fout
Wij betalen de rekening.
De rekening wordt door ons betaald
Als je een enkele keer een passieve zin in een tekst gebruikt, is dat niet fout.
Een tekst met vooral actieve zinnen leest wel een stuk prettiger. Dat blijkt uit
onderzoek.
Trek delen van een zin niet uit elkaar (tangconstructies)
Trek delen van een zin niet uit elkaar met ingewikkelde bijzinnen. Gebruik
liever een vraag of gebiedende wijs om er korte zinnen van te maken.
Goed
Fout
Breng ons schriftelijk op de hoogte voordat uw behandeling begint.
We verzoeken u, voordat met de behandeling wordt begonnen, ons schriftelijk
te informeren.
Gebruik geen formele taal
Goed
Fout
Toch
Desalniettemin
Gebruik geen dubbele ontkenningen
Goed
Fout
Er moet een manager aanwezig zijn.
Het is niet gewenst dat er geen manager aanwezig is.
CZ magazine is het gratis magazine over gezondheid van CZ
De gezondheidszorg is volop in beweging met gevolgen voor u als verzekerde en voor u als werkgever, intermediair of makelaar.
Wij willen u graag op de hoogte houden.
Daarom ontvangt u ieder kwartaal een gratis tijdschrift van CZ met daarin de nieuwste ontwikkelingen en handige tips.